تنخواه گردان و تنخواه چیست؟ شامل چه مواردی می شود؟
تنخواه مبلغی است که در حسابی که به ثبت حسابداری شرکتی رسیده باشد. شخصی که حساب تنخواه در اختیار او قرار می گیرد و نسبت به تسویه آن مسئول باشد، تنخواه گردان نام دارد. باید فردی مطمئن و صادق و مورد تایید هیئت مدیره شرکت باشد. همچنین هر هزینه ای که توسط این فرد از حساب تنخواه انجام می شود، باید با سندهای رسمی و واضح به حسابداری شرکت تحویل داده شود. واژه تنخواه گردان در انگلیسی با عبارت (Imprest Funds) شناخته می شود. این اسناد باید به طور کامل با ثبت زمان و هزینه در دفتر بایگانی باشد و سپس توسط مدیر حسابداری و مدیر تنخواه امضا شوند و در بایگانی شرکت در حساب تنخواه ذخیره شوند. این امور می توانند
مفهوم دستمزد مقطوع چیست؟
یکی از سوالات بسیاری از کارفرمایان و حسابداران آن است که دستمزد مقطوع چیست؟ دستمزد مقطوع نرخی است که کارگاهها در اصناف مختلف با توجه به مقدار آن نسبت به انجام برخی تکالیف خود از جمله ارسال لیست بیمه اقدام میکنند. چراکه پرداخت و رد کردن سهم بیمه به عنوان درصدی از دستمزد است و باید قبل از انجام این کار تعیین شود صلاحیت انجام این کار بر مبنای ۲ ماده قانون تامین اجتماعی زیر تعریف شدهاند: ماده ۳۱ قانون تامین اجتماعی: در این ماده، درآمد تخمینی برای حرفهی بیمه شدگان که همه یا بخشی از مزد آنها از مشتریان و مراجعه کنندگان تامین میگردد، با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب شورای عالی محاسبه خواهد شد. ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی: سازمان این صلاحیت را دارد که در
چه کسانی ازاطلاعات حسابداری استفاده می کنند؟
حسابداری بهعنوان زبان تجارت، اطلاعات مالی مربوط به یک کسبوکار را به استفاده کنندگان مختلف ارائه میدهد. نیاز اطلاعاتی استفاده کنندگان به نوع تصمیماتی که اتخاذ میکنند بستگی دارد. افرادی که اداره عملیات واحد اقتصادی را به عهده دارند، به اطلاعاتی نیاز دارند تا آنها را در بهبود عملیات و افزایش کارآیی کمک نماید. برای مثال، مدیران برای تعیین قیمت فروش محصولات خود به اطلاعات هزینههای تولید و بهای تمامشده کالاها نیاز دارند. این گروه از استفاده کنندگان را اصطلاحا استفاده کنندگان درونسازمانی مینامند. به سایر استفاده کنندگان گزارشهای حسابداری، استفاده کنندگان برونسازمانی گفته میشود. ۱. استفاده کنندگان درون سازمانی هیئت مدیره، مدیرعامل، مدیران اجرایی، مدیران میانی و سرپرستان یک سازمان که در زمینه برنامهریزی و کنترل عملیات واحد تجاری فعالیت میکنند،
۶ مهارت لازم یک حسابدار
تمامی حسابداران به مهارت و دانش نیاز دارند تا بتوانند کارهای خود را بهدقت انجام دهند. برخی از مهارت های یک حسابدار عبارت است از: قدرت تجزیه و تحلیل مسائل توانایی مدیریت زمان دقت و توجه به جزئیات مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات قدرت سازماندهی قابل اعتماد بودن و رازداری ۱. قدرت تجزیه و تحلیل مسائل قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و بهدنبال آن تهیه گزارشهای مالی، مهمترین وظایف هر حسابدار است. حسابدار با داشتن این مهارت میتواند اطلاعات مهم را از دادههای خام استخراج کند. در تمامی ابعاد این شغل، از پر کردن اظهارنامه مالیاتی گرفته تا حسابرسی دادهها و یافتن اشتباهات و تخلفات، به این مهارت نیاز است. ۲. توانایی مدیریت زمان اولویتبندی و مدیریت زمان از مهمترین مهارتهایی است که یک
شاخه های حسابداری در انواع واحدهای اقتصادی
یکی از عوامل موثر بر نحوه حسابداری هر واحد اقتصادی، هدف فعالیت آن است. واحدهای اقتصادی از نظر هدف فعالیت به دو دسته زیر تقسیم میشوند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.۱. واحدهای انتفاعی۲.واحدهای غیرانتفاعی ۱. واحدهای انتفاعی هر واحد اقتصادی که با هدف کسب سود و منفعت مادی تشکیل شود، یک واحد انتفاعی محسوب میشود. واحد انتفاعی مثل شرکت فولاد ایران میتواند تحت مالکیت بخش عمومی بوده و یا مثل شرکتهای تعاونی مصرف که در اختیار بخش خصوصی است. ۲. واحدهای غیر انتفاعی هر واحدی که هدف از تشکیل آن کسب منفعت مادی برای مالکان آن نباشد، واحد غیرانتفاعی محسوب میگردد. واحدهای غیرانتفاعی ممکن است در قبال ارائه کالا یا خدمات، وجه دریافت نمایند؛ مانند مدارس و دانشگاههای غیرانتفاعی. همچنین ممکن
تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی:
تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی:فاکتور رسمی برای مشاغلی که باید بک نسخه از فاکتورهای خود را تحویل اداره مالیات بدهندکاربرد دار؛در این فاکتور ها بابد مهر و امضا فروشنده وجود داشته باشد و اطلاعات مربوط ب ارزش افزوده نوشته شود.فاکتور غیر رسمی که به عنوان یک دستور خرید ساده در نظر گرفته میشود به دلیل عدم نیاز تایید مالیاتی سریع تر و کم هزینه تر از فاکتور غیر رسمی می باشدتفاوت مهم ان ها در قانونی بودن و مورد تایید بودن ان توسط سازمان امور اقتصادی و دارایی می باشد
آموزش حق العمل کاری و روال انجام آن در سامانه مودیان
ماده ۳۵۷ قانون تجارت، موضوع حق العمل کاری را به صورت کلی تعریف کرده است: حقالعملکار کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری (آمر) معاملاتی کرده و در مقابل حقالعملی دریافت میدارد. البته در جریان باشید که ما هم حق العمل کاری در مورد فروش کالا یا خدمات داریم و هم حق العمل کاری در مورد خرید کالا یا خدمات که ما در این مطلب آموزشی به تشریح موضوع حق العمل کاری فروش میپردازیم. در موضوع حق العمل کاری فروش ۳ طرف وجود دارد: ۱- آمر: فردی که به حق العمل کار امر میکند تا کالا یا خدماتی را که متعلق به آمر است به شخص دیگری بفروشد. ۲- حق العمل کار فروش: فردی که از جانب آمر وظیفه
آیا مالیات کارتخوان وجود دارد؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به یک پیش زمینه اطلاعاتی بپردازیم، مالیات کارتخوان وجود دارد و از سوی اداره مالیات مطالبه میشود اما نه به آن مفهوم که دستگاه کارتخوان بانکی به تنهایی مشمول مالیات میشود! دستگاه کارتخوان بانکی صرفا یک ابزار پرداخت است که این سیگنال و پیام را به اداره مالیات ارسال میکند که در این مکان، یک کسب و کار و فعالیت اقتصادی و تجاری در جریان است و به اداره مالیات آماده باش میدهد تا از صاحب این دستگاه، مالیات فعالیت را شناسایی و مطالبه نماید. دستگاه کارتخوان بانکی راهی برای نفوذ مالیات به کسب و کار و شغل شماست، به عبارتی دستگاه کارتخوان فریاد میزند که صاحب من میتواند مشمول مالیات باشد.
انواع واکنش به صورتحساب الکترونیکی
در سامانه مودیان در هنگام صدور صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده، در برخی موارد لازم است که خریدار نسبت به آن واکنش نشان دهد. واکنش خریدار میتواند تایید صورتحساب، رد صورتحساب یا عدم واکنش در موعد مقرر ۳۰ روزه باشد که در اینصورت صورتحساب الکترونیکی صادره به صورت سیستمی تایید میشود. اما به غیر از حالتهای مذکور، دو حالت دیگر نیز وجود دارد که تحت عنوان: عدم امکان واکنش یا عدم نیاز به واکنش میباشد. بعنوان مثال در فاکتور فروش نوع دوم در سامانه مودیان که مربوط به فروش به مصرف کننده نهایی میباشد، از آنجاییکه مصرف کننده نهایی کارپوشهای در سامانه مودیان ندارد، پس از صدور صورتحساب الکترونیکی فروش به مصرف کننده نهایی از نظر واکنش، حالت صورتحساب به صورت ” عدم
تهیه صورت های مالی به چه صورت است؟
مروزه، جزئیات مربوط به مسائل مالی و پیروی از دستورالعمل ها و اصول مربوط به آنها، از اهمیتی دو چندان برخوردار شده است. زیرا هر شرکتی تمایل دارد تا ضمن به روز بودن در خصوص گزارش ها و لیست های حسابداری و مالی خود، از بی نظمی در پروسه های مربوطه جلوگیری کند. همان طور که می دانید، امور حسابداری مانند زنجیر به یکدیگر متصل بوده و کوچکترین مشکلی که به عدم شفافیت و صحیح بودن آمارهای مرتبط با آنها ایجاد شود، به مشکلات بزرگی در کل پروسه ها می انجامد. برای همین است که در آموزش حسابداری و دوره های مربوط به دروس مالی، وب سایت های تدریس آنلاین سعی می کنند که تمامی مراحل و دوره های مربوطه را به