حسابداری دولتی
حسابداری دولتی یکی دیگر از انواع حسابداری است و به فرآیند برنامهریزی مالی و اختصاص دادن منابع مالی به سازمانهای دولتی گفته میشود. حسابداران دولتی وظایف خود را در سطح ادارات دولتی، مناطق شهری و استانها به انجام میرسانند. تمام فعالیتهای این دسته از حسابداران باید منطبق با استانداردهای حسابداری دولتی (GASB) باشد. یکی از مهمترین وظایف حسابداران دولتی، بررسی بودجه دولت و اختصاص دادن آن به فعالیتهای مختلف است. به همین دلیل هم اطلاعات محرمانه بسیاری در اختیار آنها قرار میگیرد که باید در حفظ و نگهداری از آنها تلاش کنند.
حسابداری مالی
حسابداری مالی به تمام مراحلی گفته میشود که برای جمعآوری اطلاعات و تدوین گزارش مالی باید طی شود. حسابداران مالی وظیفه ردیابی، ثبت و تهیه صورتهای مالی بر اساس معاملات سازمان را بر عهده دارند. در این روش، حسابدار همواره به عملکرد مالی شرکت در گذشته توجه کرده و گزارشهای لازم را با در نظر گرفتن این عملکرد تهیه و تدوین میکند. حسابداری مالی به دو نوع حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی تقسیم میشود. در حالت کلی، برای انجام امور مالی مربوط به سازمانهای بزرگ از حسابداری تعهدی و برای تهیه گزارشات مالی در سازمانها یا کسب و کارهای کوچک از حسابداری نقدی استفاده میشود. حسابداران مالی برای انجام وظایف خود، شاخصهای زیر را بررسی میکنند: درآمدها پرداختیها دفترکل حسابهای پرداختی حسابهای دریافتی حقوق و دستمزد
اصلاح بند (۶) ماده (۳) آیین نامه تبصره ماده (۲۴) قانون ارزش افزوده
تصویب نامه شماره ۱۶۰۸۳۹/ت۶۳۰۶۱ه هیئت وزیران به تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳٫۱۰٫۱۶ به پیشنهاد شماره ۲٫۹۷۸۷۱ مورخ ۱۴۰۳٫۰۵٫۳۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین مصوب کرد: بند (۶) ماده (۳) آییننامه غیر فعال نمودن کارپوشه مؤدیان موضوع تبصره ماده (۲۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع تصویب نامه شماره ۱۰۷۴۵۵/ت۵۹۵۶۴ه مورخ ۱۴۰۱٫۰۶٫۱۹ به شرح زیر اصلاح و بندهای (۷) و (۸) به ماده مذکور الحاق میشوند. اشخاصی که در فهرست خاکستری دستورالعمل اجرایی شناسایی و پیشگیری از تشکیل و فعالیت شرکتهای صوری موضوع مصوبه شماره ۶۲۸۴۱٫۶۶۴۰۲ مورخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۲۴ ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار دارند. بر اساس تبصره (۴) ماده (۱۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم در
نقل و انتقال سهام شرکتهای دانش بنیان مشمول مالیات است؟
نامه معاونت حقوقی و فنی مالیاتی در خصوص نقل و انتقال سهام شرکتهای دانش بنیان معاونت حقوقی و فنی مالیاتی در نامهای به تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ خطاب به مدیرکل محترم امور مالیاتی استان یزد چنین عنوان داشت: براساس مفاد ماده (۹) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، بندهای (۱) و (۳) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۱۱۳/ص مورخ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ و نیز باتوجه به اصل تفکیک شخصیت سهامداران از شرکتها و مؤسسات موضوعه، معافیت موضوع ماده (۹) قانون مذکور در خصوص فعالیت واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فناوری و شهرکهای فناور در جهت انجام ماموریتهای محوله براساس مجوز فعالیت آنها بوده و این معافیت، قابل تسری به نقل و انتقال سهام شرکت از یک
آموزش گام به گام بستن حساب ها
حسابها با توجه به نوع بسته شدن به دو دسته تقسیم میشوند: 1) حسابهای موقت(سودوزیانی) 2) حسابهای دائمی (ترازنامه ای) بستن حساب ها قبل از آشنایی با بستن حساب ها باید با چرخه اصلی حسابداری آشنا شویم.سیستم حسابداری باید تمامی اطلاعات مالی موسسه را شناسایی، اندازه گیری،ثبت ، طبقه بندی و در قالب صورت های مالی تلخیص نموده تا اطلاعات مفیدی را برای استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری فراهم نماید. 1- جمع آوری کلیه اطلاعات مالی موسسه 2- تجزیه و تحلیل کلیه معاملات و عملیات مالی موسسه 3- ثبت کلیه معاملات و عملیات مالی موسسه در دفتر مالی 4- انتقال کلیه عملیات ها از دفتر روزنامه به دفتر کل 5- تهیه تراز آزمایشی (اصلاح نشده) 6- اصلاحات و تعدیل حسابهای دفتر کل 7-
فرصت مجدد اصلاح و تکمیل اطلاعات حقوق و مزایای سال ۱۴۰۳
نامه سازمان اداری و استخدامی کشور خطاب به تمامی دستگاههای اجرایی سازمان اداری و استخدامی کشور در نامه شماره ۹۶۴۹۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۱ چنین عنوان داشت: پیرو درخواست دستگاههای اجرایی کشور در رابطه با ایجاد فرصت مجدد برای اصلاح و تکمیل اطلاعات حقوق و مزایای مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان در سامانه ثبت حقوق و مزایای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه، اعلام میدارد امکان اصلاح، بارگذاری و تأیید نهایی اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای تمامی دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه در فروردین لغایت آذرماه و بارگذاری اطلاعات مربوط به دی ماه سال ۱۴۰۳ صرفاً در یک مرحله و طی روزهای ۱ الی ۱۵ بهمن ماه در سامانه ثبت حقوق و مزایا فراهم میشود.
رفع ابهام در خصوص پایه سنوات و مزایای حق تاهل
نامه سازمان تأمین اجتماعی درخصوص سوالات مطرح شده پیرامون پایه سنوات و حق تاهل سازمان تأمین اجتماعی در نامه شماره ۵۰۲۰/۱۴۰۳/۶۴۶۳ به تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ چنین اعلام داشت: احترما پیرو نامه شماره ۵۰۲۰/۱۴۰۳/۵۸۰۶ مورخ ۱۴۰۳/۰۹/۱۷ اداره کل وصول حق بیمه و در اجرای بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۱۴۰۳/۱۱۵ مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۸ با موضوع دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳، مفاد بخشنامه شماره ۲۷۶۷۱۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستورالعمل اجرایی مربوطه و جدول پیوست در خصوص مزد پایه سنوات و مزایای حق تاهل و با عنایت به سؤالات مطرح شده از سوی ادارات کل، موارد ذیل به جهت رفع ابهام و آگاهی همکاران ذی ربط اعلام میگردد:
آموزش تکمیل اظهارنامه مالیات اجاره
آموزش اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره چه ضرورتی دارد: ظهارنامه مالیات اجاره یا همان اظهارنامه مالیاتی درآمد مستغلات اجاری نوعی از اظهارنامههای مالیاتی است که موجرینی که واجد شرایط ارسال این اظهارنامه هستند نسبت به تکمیل آن اقدام میکنند. بر اساس ماده ۵۲ قانون مالیات مستقیم هر شخص حقیقی یا حقوقی که صاحب درآمد حاصل از اجاره املاک شامل مسکونی، تجاری یا اداری واقع در ایران باشد مشمول مالیات بر درآمد املاک است و ملزم است تکالیف مالیاتی این نوع درآمد را انجام دهد. مالیات بر درآمد اجاره از انواع مالیاتهای مستقیم و از پایه مالیاتی مالیات بر درآمد است که در ایران اجرا میشود. آیا همه موجرین باید اظهارنامه اجاره املاک ارسال کنند: همانطور که تکالیف مالیاتی این منبع مالیاتی در
شرایط استفاده همزمان از چند معافیت مالیاتی
آیا یک شخص حقیقی میتواند از چند معافیت مالیاتی استفاده کند: این سوالی است که گاهی در محاسبه معافیتهای مالیاتی اشخاص حقیقی که در منابع مختلفی دارای درآمدهای گوناگونی هستند پیش میآید. آیا قانون گذار اجازه استفاده همزمان از چند معافیت مالیاتی در منابع مالیاتی مختلف را داده است یا در مواردی محدودیتهایی هم داریم. فرض کنید یک شخص حقیقی در منابع مالیاتی حقوق، مشاغل و اجاره دارای درآمد و ورودی مالی باشد حال باید بررسی کنیم که آیا این شخص میتواند در یک سال مالی یکسان از منابع مختلف مالیاتی، معافیتها را استفاده کند؟ استناد قانونی حل این مسئله مواد قانونی ۸۴ و ۱۰۱ و ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم و بخشنامه ۱۶۶۳۵ سازمان امور مالیاتی میباشد. در بخشنامه ۱۶۶۳۵ به این نکته اشاره شده که افراد در
حقوق و دستمزد در حسابداری
هر مجموعه اقتصادی لازم است تا یک بخش حسابداری را در انجام امور اداری خود مستقر کند. بخش حسابداری بسته به وسعت و حجم معاملات، تعداد کارکنان و نوع تبادلات نقدی شامل زیرشاخههای دیگر خواهد شد. حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری خزانه، حسابداری فروش و حسابداری انبار از جمله مواردی است که باید در هر سازمان و کسب و کار انجام شود. با انجام بهموقع و درست فرایندهای محاسبه و پرداخت بهموقع حقوق و دستمزد، رضایت شغلی کارکنان یک مجموعه بالا میرود. همچنین اگر این امور به درستی و بهموقع انجام نشوند، احساس عدم رضایت کارکنان تأثیرات منفی در محل کار خواهد شد. حسابدار حقوق و دستمزد نقش مهم و حساسی در ایجاد این حس رضایت دارد. به این ترتیب حقوق و دستمزد یک واحد جداگانه در