آموزش مفاهیم اولیه حسابداری را از کجا شروع کنیم؟

- مفاهیم پایه حسابداری و حسابداری مقدماتی
- اصول حسابداری چیست؟
- وظایف حسابدار ساده چیست؟
- فهرست عملیات پایه حسابداری
- آموزش مفاهیم اولیه حسابداری مقدماتی را از کجا شروع کنیم؟
برای یادگیری مفاهیم اولیه حسابداری باید از کجا شروع کرد؟ در این که رشته حسابداری، یک رشته کاربردی و پُرطرفدار است تردیدی نیست. اما آموزش اصول حسابداری مطابق با استانداردها و نیاز بازار اهمیت زیادی دارد. آموزش حسابداری پایه نمیتواند برای ریاست یک واحد مالی کافی باشد اما به شما برای تصدی شغل حسابدار ساده کمک میکند. در این مطلب از بلاگ پکت، به شما میگوییم که کدام مفاهیم حسابداری را باید برای کار یاد بگیرید.
مفاهیم پایه حسابداری و حسابداری مقدماتی
حسابداری مقدماتی چیست؟ مفاهیم حسابداری کدامها هستند؟ اصول اولیه حسابداری چیست و چطور باید آنها را یاد بگیریم؟
حسابداری میتواند تعریفهای مختلفی داشته باشد. اما آن چیز که برای فارغ التحصیلان رشته حسابداری مشخص است، وظایفی است که محیط کاری روش دوش حسابدار میگذارد. حسابداری به معنای جمع آوری، ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات مالی است. هدف اصلی حسابداری ارائه گزارشهای دقیق از وضعیت مالی شرکت یا سازمان است. گزارشهای که حسابدار آنها را تنظیم و ارائه میکند، برای برنامه ریزیهای بعدی استفاده میشود. تمامی این ویژگیها مقدمات حسابداری را یک واحد جدا نشدنی از شرکت و سازمانهای امروزی کرده است.
بدون فعالیت واحد حسابداری و حسابداران، ادامه حیات یک سیستم ممکن نیست. بنابراین مهم است که اصول حسابداری در تمامی فعالیتهای درون سازمانی و برون سازمانی لحاظ شود. این کار زمانی ممکن است که مفاهیم اولیه حسابداری مقدماتی را بشناسید و مطابق با آن جلو بروید.
در دوره ویژه بازار کار پکت، مباحثی مانند کدینگ حسابداری هم آموزش داده میشود.
دانش آموزان پایه نهم به دهم متوسطه، برای آموزش مفاهیم حسابداری به زبان ساده و از پایه، میتوانند در هنرستان حسابداری پکت، ثبت نام کنند.
اصول حسابداری چیست؟
اینکه اصول و مفاهیم اولیه حسابداری چیست را باید تمامی مدیران مالی و حسابداران بدانند. تمام چیزهایی که به عنوان فرضیه کاری در نظر گرفته شده، عملی بودن یا نبودن شان با اصول حسابداری مشخص میشود. طبق اصول حسابداری، گزارش نتایج معاملات و رویدادهای دارای اثر مالی باید برای تمامی فعالیتها وجود داشته باشد. از طریق همین گزارشها میتوان وضعیت مالی شرکت را مشخص کرد. تمامی فرآیندهای حسابداری و مالی روی 4 اصل زیر استوار است:
- اصل افشای کامل: طبق این اصل که جزو اصلیترین مفاهیم اولیه حسابداری مقدماتی است، تمامی رویدادها و وقایع مالی باید در زمان مناسب افشا شوند. ارائه اطلاعات افشا شده در صورتهای مالی یا گزارشها حسابداری انجام میشود. این موضوع را در دستورالعمل حاکمیت شرکتی توضیح دادیم.
- اصل بهای تمام شده: طبق این اصل در مفاهیم پایه حسابداری، بهای تمام شده هر دارایی مطابق با ارزش مبادله نقدی در تاریخ معامله باید در دفتر حسابداری ثبت شود. البته این اصل برای مبادلات غیر نقدی و غیر پولی هم کاربرد دارد. یعنی ارزش تقریبی و متعارف دارایی به دست آمده باید در صورت معاملات ذکر شود.
- اصل تطابق هزینه ها با درآمد: طبق اصل تطابق در مقدمات حسابداری، هزینههای انجام شده برای ایجاد درآمد باید در حساب دورهای همان درآمد لحاظ شود. در مقابل این اصل، اصل مقابله هزینهها با درآمدها وجود دارد که منجر به شناسایی هزینه های بدون منافع جاری و آتی (زیان) میشود.
- اصل تحقق درآمد: یکی از مفاهیم اولیه حسابداری که حتماً باید در ثبت رویدادهای مالی رعایت شوند، زمان ثبت درآمدها است. این مفهوم باعث به وجود آمدن اصلی به نام اصل تحقق درآمد شده است. طبق قانون تحقق درآمد، درآمدها تنها زمانی در دفاتر حسابداری ثبت میشوند که تحقق یافته باشند. قبل از به دست آوردن درآمد و شناسایی آن، نباید در ثبت آن پیش دستی کرد.
بد نیست بدانیم:
اینکه اصول و مفاهیم اولیه حسابداری چیست را باید تمامی مدیران مالی و حسابداران بدانند. تمام چیزهایی که به عنوان فرضیه کاری در نظر گرفته شده، عملی بودن یا نبودن شان با اصول حسابداری مشخص میشود. طبق اصول حسابداری، گزارش نتایج معاملات و رویدادهای دارای اثر مالی باید برای تمامی فعالیتها وجود داشته باشد. از طریق همین گزارشها میتوان وضعیت مالی شرکت را مشخص کرد. تمامی فرآیندهای حسابداری و مالی روی 4 اصل زیر استوار است:
- اصل افشای کامل: طبق این اصل که جزو اصلیترین مفاهیم اولیه حسابداری مقدماتی است، تمامی رویدادها و وقایع مالی باید در زمان مناسب افشا شوند. ارائه اطلاعات افشا شده در صورتهای مالی یا گزارشها حسابداری انجام میشود. این موضوع را در دستورالعمل حاکمیت شرکتی توضیح دادیم.
- اصل بهای تمام شده: طبق این اصل در مفاهیم پایه حسابداری، بهای تمام شده هر دارایی مطابق با ارزش مبادله نقدی در تاریخ معامله باید در دفتر حسابداری ثبت شود. البته این اصل برای مبادلات غیر نقدی و غیر پولی هم کاربرد دارد. یعنی ارزش تقریبی و متعارف دارایی به دست آمده باید در صورت معاملات ذکر شود.
- اصل تطابق هزینه ها با درآمد: طبق اصل تطابق در مقدمات حسابداری، هزینههای انجام شده برای ایجاد درآمد باید در حساب دورهای همان درآمد لحاظ شود. در مقابل این اصل، اصل مقابله هزینهها با درآمدها وجود دارد که منجر به شناسایی هزینه های بدون منافع جاری و آتی (زیان) میشود.
- اصل تحقق درآمد: یکی از مفاهیم اولیه حسابداری که حتماً باید در ثبت رویدادهای مالی رعایت شوند، زمان ثبت درآمدها است. این مفهوم باعث به وجود آمدن اصلی به نام اصل تحقق درآمد شده است. طبق قانون تحقق درآمد، درآمدها تنها زمانی در دفاتر حسابداری ثبت میشوند که تحقق یافته باشند. قبل از به دست آوردن درآمد و شناسایی آن، نباید در ثبت آن پیش دستی کرد.
بد نیست بدانیم:
وظایف حسابدار ساده چیست؟
شرح وظایف و مسئولیتهای حسابدار، میتواند به شما برای سرفصل مفاهیم پایه حسابداری کمک کند. یعنی اگر کاری در واحد حسابداری از شما خواسته میشود، باید روی مفاهیم آن تسلط کافی داشته باشید. شاید وظایف حسابدار در شرکت تولیدی با وظایف حسابدار در شرکت خدماتی و… متفاوت باشد اما همه چیز در مفاهیم اولیه حسابداری مقدماتی یکسان است. آموزش مفاهیم حسابداری به حسابداران باید به شکلی باشد که خدمات زیر را شامل شود:
- شناسایی، نگهداری و به روز رسانی داراییهای منقول و غیرمنقول شرکت
- تهیه و ارائه گزارشها بودجه، درآمد، فروش، هزینهها و مخارج، حقوق و دستمزدها، بیمه و مالیات
- صدور و ثبت درخواستهای دریافت و پرداخت نقدی
- تهیه و تنظیم صورتهای مالی و مقدمات حسابداری
- مدیریت حسابها و موجودی انبار (انبارداری و انبارگردانی)
فهرست عملیات پایه حسابداری
حسابداری شامل عملیات پایه و مراحل اولیه انجام کار هم میشود. یک حسابدار باید مراحل انجام عملیات حسابداری را بداند و از آن در کار خود استفاده کند. برای اندازه گیری، ثبت، طبقه بندی و گزارش تراکنشها در صورتهای مالی، باید مراحل پیاپی زیر تکرار شود. در هر دوره مالی که به عنوان چرخه حسابداری شناخته میشود، باید مراحل زیر را تکرار کنید.
عملیات پایه حسابداری در طول دوره مالی
- جمع آوری اطلاعات مالی
- تجزیه و تحلیل معاملات و عملیات مالی
- ثبت معاملات و عملیات مالی در دفتر روزنامه
- انتقال اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل
این 4 مرحله باید به طور مستمر در طول دوره مالی انجام شود. بررسی صحت دادهها در این مراحل نمیگنجد. پس از پایان دوره و در هنگام تهیه تراز سود و زیان، بررسی معاملات هم انجام خواهد شد.
عملیات پایه حسابداری در پایان دوره مالی
- تهیه ترازنامه حسابداری
- اصلاح حسابهای دفتر کل
- تهیه صورتهای مالی اساسی
- بستن حسابهای موقت
- تهیه تراز آزمایشی اختتامی
5 مرحله عملیات اصول اولیه و مفاهیم حسابداری پایان دوره، میتواند به آزمون صحت مدارک مالی کمک کند. تهیه تراز آزمایشی از مقدمات حسابداری است، به حسابداران کمک میکند تا از تساوی جمع ماندههای بدهکار و جمع ماندههای بستانکار دفتر کل مطمئن شوند. تراز آزمایشی میتواند اصلاح شده یا اصلاح نشده باشد.
آموزش مفاهیم اولیه حسابداری مقدماتی را از کجا شروع کنیم؟
دوره آموزش اصول اولیه حسابداری ویژه بازار کار در آموزشگاه حسابداران خبره، میتواند برای تمامی افراد مناسب باشد. صرفاً با داشتن یک مدرک دیپلم امکان ثبت نام در دوره آموزش مقدمات حسابداری برای شما ممکن است. اما پس از این دوره 68 ساعته، فرصتهای شغلی زیادی پیش روی شما قرار میگیرد. شغل حسابداری از جمله مشاغلی است که همیشه جا برای افراد تازه دارد. تمامی شرکتها و فروشگاههای شخصی و دولتی از حسابداران برای رسیدگی به امور مالی کمک میگیرند.