حقوق و دستمزد در حسابداری

تغییر اندازه فونت
16

اندازه قلم

هر مجموعه اقتصادی لازم است تا یک بخش حسابداری را در انجام امور اداری خود مستقر کند. بخش حسابداری بسته به وسعت و حجم معاملات، تعداد کارکنان و نوع تبادلات نقدی شامل زیرشاخه‌های دیگر خواهد شد. حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری خزانه، حسابداری فروش و حسابداری انبار از جمله مواردی است که باید در هر سازمان و کسب و کار انجام شود.

با انجام به‌موقع و درست فرایندهای محاسبه و پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد، رضایت شغلی کارکنان یک مجموعه بالا می‌رود. همچنین اگر این امور به درستی و به‌موقع انجام نشوند، احساس عدم رضایت کارکنان تأثیرات منفی در محل کار خواهد شد. حسابدار حقوق و دستمزد نقش مهم و حساسی در ایجاد این حس رضایت دارد.

به این ترتیب حقوق و دستمزد یک واحد جداگانه در هر سازمان و کسب و کاری خواهد بود. در مباحث حسابداری، به پولی که به عنوان دستمزد در برابر انجام کار یا ارائه خدمت به کارکنان هر مجموعه پرداخت می‌شود، حقوق و دستمزد گفته می‌شود. به عبارت دیگر مبلغی که کارفرما در ازای انجام کار به کارمندان پرداخت می‌کند را حقوق و دستمزد می‌نامند.

تعریف حسابداری حقوق و دستمزد

یکی از شاخه‌های حسابداری، حقوق و دستمزد است. حقوق و دستمزد هزینه بخش قابل توجهی از درآمد هر کسب و کاری را به خود اختصاص می‌دهد. حسابداری حقوق و دستمزد شامل مشخص کردن و محاسبه مبلغ پرداختی به کارکنان و ثبت و صدور اسناد مربوط به آن است.

در محاسبه حقوق، اطلاعات قرارداد کاری پرسنل به بخش حسابداری منتقل می‌شود. حسابدار حقوق و دستمزد با توجه به قوانین وزارت کار، محاسبات مربوط به دستمزد و مزایا را انجام می‌دهد و در دفاتر حسابداری یا نرم افزارهای مربوط به این اسناد، موارد موردنیاز را ثبت می‌کند.

این محاسبات شامل ساعات کار، ساعات مرخصی، روزهای مأموریت، ساعات اضافه‌کار و دستمزد کار در روزهای جمعه یا تعطیل می‌شود.

در انجام امور حسابداری و مالی همیشه ثبت اسناد یکی از مهم‌ترین کارها است که ضرورت آن برای استنادهای مالی خواهد بود. در فرایندهای مالی برای انجام هر کاری، ثبت سند مربوطه لازم و ضروری است. این اسناد را به اصطلاح اسناد مثبته یا ثابت‌کننده می‌گویند که برای حسابدار حقوق و دستمزد اهمیت زیادی دارد. این اسناد مبنای بررسی و تحلیل و ثبت رویدادهای مالی در مدارک، دفاتر حسابداری و نرم افزارهای حسابداری است. اسناد مثبته شامل تاریخ، مبلغ و ماهیت هر گونه از انواع معامله می‌شود.

طبقه‌بندی مدارک، اسناد و مستندات حقوق و دستمزد شیوه‌های مختلفی دارد که معمولاً به صورت ماهانه و در فایل‌های جداگانه از بقیه امور حسابداری نگهداری می‌شود.

ارکان محاسبه حقوق و دستمزد

حقوق پایه: شورای عالی کار میزان حقوق پایه را هر سال مشخص و اعلام می‌کند. اعضای این شورا از نماینده کارگران، نماینده دولت و نماینده کارکنان تشکیل شده است. حقوق پایه در مرحله بعد مصوب می‌شود و به اطلاع عموم و واحدهای صنفی می‌رسد.

معمولاً میزان حقوق و نحوه پرداخت به صورت توافقی تعیین می‌شود. این توافق ممکن است در مورد نحوه پرداخت حقوق در بازه‌های زمانی متفاوت مثل پرداخت روزانه، هفتگی، ماهانه و پروژه‌ای نیز باشد. اطلاعات این قرارداد در اختیار حسابدار حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد.

پایه سنوات: مبلغی است که با توجه به سابقه کار فرد شاغل در محل خدمت و طبق جدول افزایش سنواتی براساس اعلام شورای عالی کار به ازای هر سال کار به دستمزد افراد تعلق می‌گیرد. سامانه اداره کار جدول سنوات را هر ساله منتشر می‌کند.

مزایا: مزایا به دو دسته مستمر و غیرمستمر و هر کدام مجدداً به دو بخش قانونی و اختیاری تفکیک می‌شوند.

  • مزایای مستمر قانونی عبارتند از حق مسکن و بن خوار و بار، حق اولاد.
  • مزایای مستمر اختیاری عبارتند از حق سرپرستی، حق جذب، حق مسئولیت و مزایای رفاهی مثل حق رفت‌وآمد یا ایاب و ذهاب.
  • مزایای غیرمستمر قانونی شامل اضافه‌کار و حق مأموریت است. هر کدام از این موارد حائز شرایط خاصی هستند و به نوع قرارداد نیز بستگی دارند. اما در هر صورت فرمول محاسبه آنها از پیش تعیین و تصویب شده است.
  • مزایای غیرمستقر اختیاری موردی مثل پاداش را شامل می‌شود که کارفرما در برخی از مقاطع زمانی یا ماه‌های خاص بسته به نوع فعالیت و قرارداد به فرد شاغل پرداخت می‌کند.

پست های مرتبط

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت حسابداری مدیریت بر اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات متمرکز است که می‌تواند به مدیران در تصمیم‌گیری

ادامه مطلب

آموزشگاه حسابداری هدف برتر

راه های تماس با ما

09339231000

03432436651

اپلیکشن بله و روبیکا: 09131994582

اینستاگرام: maliyatech

پاسخگوی شما هستیم